“Ik bezoek regelmatig met zakelijke partners onze shows Moulin Rouge! De Musical en Disney FROZEN”
12/12/2024 - 11:46
Waarom heb je ooit gekozen voor BUas (voorheen NHTV)?
“Mijn passie lag altijd al in vrijetijd. Ik bezocht graag nieuwe attracties in themaparken en volgde bijvoorbeeld de nieuwe uitbreidingsplannen en strategische keuzes bij Disney. Tijdens de open dag kwam ik in gesprek met Klaus Hoven, hij was heel enthousiast en vertelde over de mogelijkheden om stage te lopen bij Walt Disney World in Florida. Voor mij was er geen twijfel meer, ik wilde deze opleiding doen. Ik had vooraf nooit bedacht dat ik van mijn hobby ook mijn werk kon maken.”
Wat is je het meest bijgebleven van de studie?
“Vooral de mensen. Ik heb een groep gelijkgestemde mensen leren kennen die interesse hadden in dezelfde branche en met wie ik ervaringen kon delen. We droomden samen over wat we konden bereiken in de vrijetijdsindustrie. Maar, daarnaast ook vooral de kansen die we kregen om voor de beste hospitality en vrijetijdsbedrijven ter wereld projecten te mogen doen. Ik vond het bijvoorbeeld tof dat ik door deze opleiding kon afstuderen bij een groot bedrijf als Plopsa en dat ik samen met klasgenoten een opdracht mocht doen voor Europa-Park en stage kon lopen bij Walt Disney World in Orlando.
Vooral van mijn stage bij Walt Disney World heb ik veel geleerd. Van het wonen en leven in Amerika, het samenwerken met collega’s afkomstig van over de hele wereld en de unieke kans om bij Disney te leren over ultieme gastbeleving. Ik was nieuwsgierig naar alle werkprocessen en details, zo werd ik ook betrokken bij de start van de Magic Bands, waar ik trainingen voor kon volgen. Inmiddels is dit systeem alweer doorontwikkeld, maar bij de lancering was het uniek dat je met een armband kon afrekenen, fast passes kon boeken en zo de parken in kon wandelen. Ik deed dit extra bovenop mijn werkzaamheden.”
Heb je tijdens je studie iets gemist?
“In mijn tijd kregen we nog erg weinig over online marketing en gingen we ook niet heel erg in op de echte commerciële wereld. We hadden wel eens fictieve opdrachten met een onbeperkt budget, zodat er creatief van alles mogelijk was in ons denkproces. Maar, in de echte wereld gaat dat natuurlijk heel anders. Daar moet je juist met beperkte budgetten omgaan, dus in het bedrijfsleven kwam ik snel met beide benen op de grond te staan. Ik had in die tijd graag meer voor echte bedrijven aan realistische opdrachten willen werken.”
Heb je een herinnering van je opleiding waar je nog wel eens aan terugdenkt?
“Ik deed een afstudeeronderzoek voor Plopsa in België, waarbij ik onderzoek deed naar de perceptie van moeders van de jonge bezoekers op de verschillende parken. Vanuit Plopsa kwam de vraag om hierin al hun parken mee te nemen. Zo gedreven als ik was presenteerde ik een week voor de inleverdatum alles aan mijn toenmalige stagebegeleider Bart Stadhouders, waarop Bart aangaf dat het onderzoek veel te uitgebreid was geworden om in te leveren. Met veel nachtwerk ben ik in die laatste week gelukkig tot de kern gekomen, want aan de mentaliteit heeft het gelukkig nooit gelegen. Wat moet dat moet! Hierdoor heb ik zowel mijn scriptie als mondelinge verdediging in één keer gehaald.”
Aan welke docent denk je nog wel eens terug?
“Sowieso aan Bart Stadhouders. Hij was, toen ik kwam studeren, nog vrij jong en daardoor kon ik goed met hem levelen. Daarnaast kwam hij, net als ik, uit Oosterhout, waardoor we elkaar nu nog weleens tegenkomen. Bart was een fijne begeleider en altijd beschikbaar voor vragen. Maar natuurlijk vergeet ik Klaus Hoven en Goof Lukken ook nooit meer, die net als de studenten even enthousiast waren zodra we een nieuw park of nieuwe attractie bezochten. Met Goof ben ik bijvoorbeeld voor de allereerste keer naar Europa-Park geweest en Klaus kwam ons opzoeken in Walt Disney World en is mee gegaan toen we onze minor (Het Molencafé) mochten presenteren aan de directie van Europa-Park.
Daarnaast denk ik ook nog vaak terug aan de vriendschappen en relaties die tijdens de studie zijn ontstaan. Zo ben ik nog steeds goed bevriend met oud-klasgenoten Luc Denie & Matthijs Boender en zijn er vanuit ons studiejaar zelfs koppels getrouwd of hebben kinderen, zoals Kelly en Gino Sellier en Tess Jansen en Youri van de Konijnenberg.”
Wat ben je gaan doen na je afstuderen?
“Eerst heb ik bij een adviesbureau gewerkt, daar deed ik een onderzoekstraject voor een restaurant bij een theater in Uden. Ik onderzocht wat Uden nog miste qua horeca en wat voor type keuken en thema daarbij paste. Dat restaurant is ook gerealiseerd. Ook heb ik een adviesplan geschreven voor het Safari Resort van de Beekse Bergen. Daarna heb ik ruim vijf jaar bij Ticketsplus gewerkt. Hier ben ik gestart als campagnemanager en daarna heb ik me steeds meer op sales kunnen focussen. Van het bedenken van commerciële concepten tot het opzetten van samenwerkingen met grote bedrijven als Center Parcs, Roompot en Fletcher Hotels. Toen COVID-19 kwam ben ik gaan werken bij webshop Nutamo. Dit is een familiebedrijf van mijn oud-studiegenoot Matthijs Boender dat zich richt op noten, wijn en kaas. Daar ondersteunde ik het bedrijf op het gebied van marketing en sales en hielp ik mee bij o.a. wijnproeverijen. Daarna ben ik na bijna drie jaar weer werk in de vrijetijdssector gaan zoeken.”
Waar ben je terecht gekomen?
“Ik werk nu ruim een jaar bij Stage Entertainment Nederland, waar ik me richt op het opzetten van b-to-b partnerships op het gebied van sales en marketing. Wij hebben in Nederland twee eigen theaters waar onze musicals draaien, namelijk het AFAS Circustheater Scheveningen en het Beatrix Theater Utrecht. Daar spelen nu de producties Disney FROZEN & Moulin Rouge! De Musical. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam, maar we creëren en produceren musicals voor over de hele wereld. Stage Entertainment richt zich voornamelijk op Europa, zo hebben we meer dan vijftien theaters verspreid over Europa, in o.a. Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland.
Het voordeel van zo’n groot en bekend bedrijf is, dat veel bedrijven graag met ons willen samenwerken. De huidige musicals zijn ook onwijs populair. In vergelijking met andere (vrijetijds)sectoren is PR in de musicalbranche wel een stuk belangrijker. Zonder publiciteit is het lastig in deze sector. Ik richt me vooral op zakelijke partnerships en onze externe verkoopkanalen. Ik ben het aanspreekpunt voor bijvoorbeeld ING, ANWB en VodafoneZiggo. Met deze bedrijven sluit ik bijvoorbeeld nieuwe deals voor onze musicals, die zij vervolgens weer als actie uit kunnen zetten onder hun klanten, lezers, deelnemers of leden. Relatiemanagement is erg belangrijk, we werken met veel bedrijven al jaren heel fijn samen. Ons team is ook heel gedreven, iedereen heeft veel passie voor theater en er zijn een hoop collega’s die er al jaren werken.”
Wat is zo tof aan jouw functie?
“Ik hou heel erg van het commerciële aspect en de diversiteit van de functie. Ik heb veel contact met zakelijke partners en er liggen altijd kansen en mogelijkheden. De ene keer ben ik bezig met ticketacties en vervolgens ben ik bezig met een sponsordeal. En het leuke is, met deze partners ga ik regelmatig naar één van onze voorstellingen, omdat we relatieavonden organiseren. Natuurlijk ga ik ook kijken bij de generale repetitie en première, hierdoor zie ik onze musicals soms wel tien keer.”
Waar heb je van geleerd in je professionele carrière?
“Waar een deur dicht gaat, gaat een andere deur altijd wel weer open. Je hebt echt wel eens tegenslagen in je werk, maar blijf positief. Je kunt je erbij neerleggen dat iets niet lukt, maar als je net een stap extra zet lukt het misschien wel!”
Welke tip zou je aan anderen mee willen geven?
“Laat je niet uit het veld slaan en volg je hart. Blijf contact onderhouden met oud-studenten en docenten, als je daar een goede band mee had, je weet nooit waar het toe leidt. Sommige oud-studenten hebben inmiddels banen in andere sectoren. Ik heb altijd gedacht; hier ligt mijn hart en ik ga ervoor. Ik heb bij kleine bedrijven en familiebedrijven gewerkt en nu werk ik voor de marktleider op het gebied van musicals. Door de hoge kwaliteit van onze voorstellingen en de naamsbekendheid van ons bedrijf, is het wel een stuk makkelijker om met partijen in gesprek te komen. Maar bovenal geniet ik ervan dat we onze gasten kunnen onderdompelen in een andere wereld en ze een onvergetelijke avond kunnen bezorgen. Bij Stage Entertainment ben ik in een warm bad terecht gekomen. Maar gelukkig kan ik naast mijn werk ook nog tijd vinden voor mijn grote hobby: carnaval!”
Wat was je droom toen je ging studeren en heb je het idee dat die (al) is uitgekomen?
“Mijn droom was altijd om bij een kwaliteitsbedrijf in de vrijetijdsindustrie te werken en dat is nu gelukt! Ik vind Stage Entertainment een geweldig mooi bedrijf om voor te mogen werken, dus ik hoop dat er in de toekomst nog kansen ontstaan om door te kunnen groeien. Mijn passie voor de vrijetijdsbranche zal niet snel verdwijnen en ik blijf ambitieus, gedreven en gemotiveerd. Dus wie weet wat de toekomst nog brengt.’’
Interview door Elles van Steenis