In 2021 keerde de Dutch Grand Prix terug op het circuit van Zandvoort en BUas deed onderzoek naar de impact van de race. Welke bijdrage kan BUas leveren als cross-domain instelling?
Onderzoek
1948-1986
Het is het jaar 1948 als de allereerste Dutch Grand Prix (DGP) gereden wordt op het circuit van Zandvoort. Nog geen vier jaar later maakt de race deel uit van het officiële wereldkampioenschap Formule 1. Echter, in 1986 maken nieuwe wetten rondom geluidshinder, klachten over milieuvervuiling en verkeerschaos en een gebrek aan geld een eind aan de Grand Prix van Nederland. De wens om de Formule 1 terug te laten keren is bij velen nooit verdwenen. Met de stijgende populariteit van Max Verstappen liet mede-eigenaar van het circuit en race-enthousiast Prins Bernard Junior in september 2021 deze wens in vervulling gaan.
35 jaar later…
Je vraagt je wellicht af: zijn de problemen uit 1986 nu plotseling geen problemen meer? Of is de impact van de race daadwerkelijk veranderd? Breda University of Applied Sciences (BUas) zag hier een kans om de huidige impact van de race te onderzoeken. Met haar team onderzocht Drs. Kristel Zegers wat de invloed van de Formule 1 is op de bezoekers, bewoners, bedrijven en gemeente van Zandvoort. Met behulp van vragenlijsten verzamelden zij data die informatie gaven over de maatschappelijke, sociale en economische impact van de race op Circuit Zandvoort in 2021. De vragenlijsten werden uitgezet bij de bezoekers van het evenement en de ondernemers, bewoners en bezoekers van het dorp.
Zandvoort weer terug op de kaart
Uit de vragenlijsten blijkt dat men in 2021 zeer positief was over het evenement. We hebben het dan over percentages van wel 80% tot 90% tevredenheid. Ongeveer 5% van de bewoners maakte zich daarentegen zorgen over de milieu-impact van de DGP. Toch gaven bewoners en ondernemers van Zandvoort het evenement een gemiddeld cijfer van een 8,9 (op een schaal van 1 tot 10). Redenen voor deze positieve evaluatie zijn volgens ondervraagden het op de kaart zetten van Zandvoort, het versterken van het imago en de bijdrage aan de lokale economie. Een kanttekening die de onderzoekers hierbij plaatsen is de positieve omstandigheden die mede invloed hadden op de positieve onderzoeksresultaten. Dit betreffen de winst van Verstappen, het prachtige weer en de coronamaatregelen die maakten dat het veel minder druk was.
What is er veranderd?
35 jaar geleden stonden alle partijen regelrecht tegenover elkaar wat zorgde voor de beëindiging van de race op Zandvoort. Wat dit onderzoek laat zien is dat het anno 2021 weer mogelijk is om met elkaar oplossingen te bedenken. BUas speelt als cross-domain en onafhankelijke partij een belangrijke bemiddelende rol in dit debat. Zandvoort is een casestudie die laat zien dat het belangrijk is dat er naar verschillende onderdelen gekeken wordt bij het organiseren van een evenement van deze omvang. Er is sprake van belangen omtrent evenement management, logistiek en mobiliteit, vrijetijdsbesteding, economie, toerisme en duurzaamheid. Er zijn dan ook buiten het huidige onderzoek nog allerlei andere onderzoeken door BUas gerealiseerd op en rond het circuit. Al deze onderzoeken staan met elkaar in verbinding. Eerder werd de toeristische impact van de DGP onderzocht en werd door het BUas Experience Lab gekeken naar de emoties van het publiek door middel van polsbandjes. Ook zijn in samenwerking met de NS de bezoekersstromen tussen station en circuit onderzocht. Met de resultaten van al deze en toekomstige onderzoeken kunnen gemeente en overheid beslissingen maken die de DGP tot een evenement maken waar iedereen blij mee is. De onderzoekers van deze studie adviseren bijvoorbeeld om meer in te zetten op economische impact en om de trotse houding van de bewoners te koesteren. In een volgend onderzoek (2022) toetsen de onderzoekers opnieuw de impact van de Grand Prix waaruit weer nieuwe adviezen zullen voortkomen.