Movement met impact

Movement met impact

09/28/2023 - 15:36

Stel je eens voor, als mensen die niet zo goed mee kunnen in regulier onderwijs leren lassen via een designbezem met een steel van aan elkaar gelaste oude fietsframes; als mensen die een ander ritme hebben, in hun eigen tempo nieuwe textielproducten om te dragen weven op oude weefgetouwen; als mensen die even een time-out nodig hebben, zich op kunnen laden op een inspirerende plek om hun passies terug te vinden en weer aansluiting met de maatschappij te maken; als mensen die vanwege fysieke beperkingen geen reguliere banen kunnen vinden, zich naar vermogen kunnen inzetten voor betekenisvol werk.
Leisure & Events
  • Uncover

Dan bewegen we ons in een maatschappij waar de menselijke maat regeert, met tijd en aandacht voor elkaar. Waar werken en leren geen doel op zich zijn, maar manieren om ons als mens te ontplooien. Waar lifelong learning en betekenisvol leven centraal staan ten dienste van onze naaste. Het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is het gedachtegoed van Social label, een groeiende beweging die via de kracht van design en communicatie streeft naar een inclusieve economie. Opschalen van dit gedachtegoed zorgt voor meer impact. 

 

 

Design met betekenis

 

Stichting Social label betrekt mensen met minder kansen in de wereld van cultuur en design. In 2018 ontving Social label de Dutch Design Award voor beste opdrachtgeverschap. Dit omdat de ontwerpers anders gebriefd worden om design een nieuwe rol te laten spelen in het leven van mensen met minder kansen. Elk jaar komt er een product update of partnership bij. Zo maken we de olievlek geleidelijk aan groter en verbinden diverse mensen en organisaties die een bijdrage leveren aan een sociale en creatieve economie. Inmiddels heeft Social label in samenwerking met ontwerpers en diverse werkplaatsen bij (zorg)instellingen in Nederland een sociaal duurzame designcollectie opgebouwd. De tijdloze designproducten waaronder de bezem van ontwerper Dick van Hoff zijn ontwikkeld om mensen te laten groeien, vakmanschap te leren en (weer) aansluiting te laten vinden in de maatschappij, voor mooi werk en waardering voor iedereen. Design met betekenis.

Democratisering van schoonheid
Al sinds het ontstaan in 2011 dragen we dit gedachtengoed uit en bouwen aan de (inter)nationale movement voor een sociale economie. We ontwikkelen naast Social label producten bij diverse werkplaatsen ook een maak-programma in het Social label Lab. In dit designlab voor maatschappelijke vernieuwing, dat in 2018 is geopend door Koningin Maxima, vind je naast de Social label shop vijf maak-ateliers. Hier verbreiden we het gedachtegoed en de bewustwording ervan voor een duurzame impact. Inclusieve gemeenschappen worden hier gecreëerd, nieuw cultureel gedrag bepleit en het welzijn bevorderd. Inclusiviteit is een voorwaarde om tot betere samenhang in de samenleving te komen. Nieuwe groepen van creatieven ontstaan via het samen maken en presenteren. Een groep bestaat uit professionals, mensen met minder kansen, mensen met een beperking en mensen die betekenis willen maken en in een professionele omgeving van de toegepaste kunst willen werken. Door goede uitwisseling van gedachten en ervaringen, en de co-creatie van producten, kan er beter op maat voor de mens ontworpen worden. Voor een betere leefomgeving en omgang met elkaar. Welzijn en gezien worden is voor iedereen belangrijk. De makers, ontwerpers en het publiek (bezoekers en kopers) dagen elkaar uit en leren van elkaar. Schoonheid wordt zichtbaar voor iedereen.

Maak-ateliers
In de vijf maak-ateliers (open, story, craft, assembly en move) maken we wekelijks programma in het Social label Lab. Hier inspireren we makers en leermeesters samen Social label producten en activiteiten te maken en presenteren. Een samenwerking die gestoeld is op wederzijds respect en oog voor de kwaliteit die eenieder bezit. We zien communicatie als basis van onze samenleving en design kan daar een doel, middel, functie, poëzie of welzijn aan toevoegen. 

Het open-atelier gaat over multidisciplinair denken en doen buiten de gebaande paden. Designdoing met agendasetting voor systeemverandering en awareness voor een betere inclusieve toekomst. De initiatiefnemers van Social label, Petra Janssen (Studio Boot) en Simone Kramer (C-mone) vertalen de inclusiegedachte ten behoeve van samenwerking met toegepaste kunstenaars en mensen ‘aan de zijlijn’ om via een sensitieve eigen taal, product of vertoning werelden bij elkaar te brengen (...)

Verder lezen? Download hieronder de gehele uitgave van Uncover 2022.

Fotografie door www.renevanderhulst.nl & Art-direction 
Petra Janssen / Studio Boot