We moeten op reis

We moeten op reis

07/04/2023 - 14:12

Sofie Sergeant is hoofddocent Burgerschap & Inclusie bij Hogeschool Utrecht, verbonden aan de Pabo, Seminarium voor Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd. De Nederlandse vertaling van het proefschrift 'Samen werken, samen Leren' (Sergeant, 2021), was eveneens de naam van het landelijke inclusieve onderzoeksproject dat Henriëtte Sandvoort en Sofie Sergeant van 2016 tot 2020 uitvoerden. In dit project werd de samenwerking onderzocht tussen academici, professionals en mensen met een beperking of chronische ziekte binnen tien verschillende onderzoeksprojecten van het programma Gewoon Bijzonder van ZonMw.
Leisure & Events
  • Uncover

Inclusief onderzoek is de term die wordt gebruikt om onderzoek te beschrijven waarbij mensen met een beperking of chronische ziekte niet als studieobject worden beschouwd maar meewerken als adviseurs, als onderzoekers, auteurs in het onderzoek dat hen en hun leven aanbelangt (Walmsley & Johnson, 2003). Het doel van het inclusief onderzoeksproject van Sandvoort en Sergeant was tweeledig (Sergeant, 2021):

1.       Inzicht verwerven in de voorwaarden en noodzakelijke ingrediënten voor inclusieve samenwerking;

2.       Een training / coaching ontwikkelen om inclusieve teams te ondersteunen in het creëren van die voorwaarden.

Het onderzoek kende dus zelf eveneens een inclusief onderzoeksdesign, waarin het onderzoeksduo (Sofie Sergeant samen met ervaringsdeskundige en collega Henriëtte Sandvoort) de projectteams van de verschillende projecten bezocht, gesprekken voerde en trainingen verzorgde. In vier iteratieve cycli ontwikkelde het duo (in nauwe samenwerking met partners, kunstenaars, mensen met ervaringskennis… die gaandeweg ‘de Cabrio bende’ werden genoemd) trainingen met en voor deze inclusieve onderzoeksteams, de Cabriotraining.

'Samen werken, samen leren' werd door de Stichting Disability Studies in Nederland, de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking, Tranzo en de LFB uitgevoerd en mogelijk gemaakt door ZonMW. 

In dit artikel staat de vraag centraal wat we voor het organiseren van inclusief onderwijs kunnen leren van het proefschrift. Met behulp van tien metaforen, geïllustreerd door Sanneke Duijf, cirkelen we rond deze vraag.

Cabriotraining
De ontwikkelde training, is een coaching- en scholingsprogramma voor ‘transdisciplinaire’ teams (Groot & Kloosterman, 2009): een gevarieerde groep mensen bestaande uit onderzoekers met een academische achtergrond, professionals uit diverse disciplines en onderzoeksteamleden met ervaring in het leven met een beperking. De Cabriotraining is gericht op het optimaliseren van de samenwerking binnen deze teams. De training is niet gericht op het opleiden van ervaringsdeskundigen maar op het volledige team. De training ondersteunt op die manier de samenwerking tussen verschillende mensen die samen ‘on the road’ zijn (figuur 1). Meer info over de Cabriotraining en bijbehoremde theoretische kaders is te vinden op https://cabrio-training.online.

Begrijpelijk publiceren
Het proefschrift is Engelse taal geschreven en verbindt vijf wetenschappelijke publicaties. Op vier manieren is geprobeerd het onderzoeksproces en de onderzoeksresultaten toegankelijker te maken. Het onderzoeksproces werd ten eerste gaandeweg inzichtelijk gemaakt voor breed publiek door blogs en vlogs die gedeeld werden op de site www.gehandicaptensector.nl. Ten tweede is in de vormgeving van het proefschrift veel aandacht gewijd aan het gebruikte lettertype en de bladspiegel, de toepassing van kleur en illustraties, een voorwoord in braille en de QR-codes met links naar filmpjes en ander ondersteunend materiaal. Ten derde is er op basis van het proefschrift een breed toegankelijke podcast gemaakt met de steun van ZonMW, te beluisteren op Spotify: ‘Samen Werken Samen Leren’. Ten vierde is er door Pluryn Multimediateam ‘de luchtballonfilm’ gemaakt. De film (te bekijken op Youtube) neemt ons mee op een luchtballonvaart, duurt ongeveer 10 minuten en verschaft op een laagdrempelige manier toegang tot de inhoud van het proefschrift. Deze film kan ingezet worden als ijsbreker in discussie en dialoog over transdisciplinaire samenwerking.

Wat leren we uit dit onderzoek? Wat nemen we mee op onze weg richting Inclusief Onderwijs?
De ‘Luchtballonfilm’ maakt de inhoud van het proefschrift toegankelijker voor een breder publiek. De film is gebouwd op tien metaforen. Hieronder wordt elke metafoor toegelicht.

(...)

 

Verder lezen? Download hieronder de gehele uitgave van Uncover 2022.

 

Illustraties gemaakt door Sanneke Duijf

  • Sergeant, S. (2021). Working Together, Learning Together. Towards Universal Design for Research. Gompel&Svacina.
  • Luchtballonfilm op youtube: https://youtu.be/Kn2kU1vbXxw
  • Volledige literatuurlijst verkrijgbaar op https://cabrio-training.online/publicaties/artikel-nl