Aniek werkte voor Mysteryland en ADE

Aniek werkte voor Mysteryland en ADE

10/23/2025 - 16:17

Aniek Pikaar is student van de specalisatie Live Music & Dance Events. Ze vertelt over haar stages én geeft vijf tips aan andere (toekomstige) studenten.
Leisure & Events
  • Stories

Waar heb je stage gelopen en hoe ben je aan deze stages gekomen?
Mijn eerste stage liep ik bij Revolution Foundation. Ik begon daar als vrijwilliger en had altijd een fijne ervaring met het interne team. Toen het moment kwam om een stageplek te zoeken, voelde Revolution meteen vertrouwd.

Voor mijn tweede stage heb ik heel breed gesolliciteerd bij organisaties die ik al lang volgde en solliciteerde allemaal via hun eigen websites. Ik koos uiteindelijk voor de artist handling/productie stage bij Dekmantel. Als groot fan van hun festivals hield ik hun socials altijd goed in de gaten, en toen de vacature voorbijkwam wist ik meteen: hier moet ik voor gaan.

Hoe kwam je erbij om bij deze bedrijven stage te lopen?
Bij Revolution Foundation speelde mijn netwerk een grote rol. Ik had al connecties gemaakt tijdens mijn vrijwilligerswerk, en er was zelfs ooit een inside joke met iemand uit het team. Bovendien werkt Revolution samen met veel grote organisaties en festivals, wat het voor mij ook een waardevolle leerplek maakte.

Bij Dekmantel was mijn motivatie veel bewuster. Al een paar jaar had ik de droom om stage te lopen bij een grote festivalorganisatie, maar het voelde altijd alsof dat buiten mijn bereik lag. Toen ik de vacature bij Dekmantel voorbij zag komen, dacht ik: ik heb niks te verliezen, ik ga er gewoon voorIk bewonder hun artistieke keuzes, hun invloed in de sector en hun creatieve visie al heel lang. Het leek me geweldig om onderdeel te worden van zo’n professioneel team. Voor mij was dit de kans om mezelf verder te ontwikkelen in een omgeving die ik niet alleen inspirerend vond, maar ook uitdagend.

Wat is het tofste dat je hebt meegemaakt tijdens je stage?
Bij Revolution was dat zonder twijfel Amsterdam Dance Event (ADE). Ik draaide daar alle nachtshows als projectmanager en fietste vier nachten lang (van 20:00 tot 07:00) van locatie naar locatie: DGTL, Loveland, Verknipt, en meer… Het voelde surrealistisch. Dit waren festivals die ik altijd als inspiratie had gezien, en ineens werkte ik er middenin en had ik contact met alle verschillende partijen.

Bij Dekmantel was vooral het werken binnen zo’n inspirerend team bijzonder. Ik kreeg de kans om artiesten te ontmoeten waar ik al jaren fan van was en voelde me echt onderdeel van het proces. Het absolute hoogtepunt was dat ik mee mocht naar Selectors in Kroatië. Maar ook Dekmantel Festival zelf was onvergetelijk: wekenlang voorbereiden, drie intensieve showdagen de artist check-in coördineren, de crew aansturen en artiesten persoonlijk verwelkomen.

Waar heb je het meeste van geleerd?
Bij Revolution werd ik meteen in het diepe gegooid, en daar ben ik enorm dankbaar voor. Ik kreeg verantwoordelijkheden (zoals Mysteryland en ADE) die spannend waren, maar daardoor leerde ik hoe belangrijk proactiviteit en enthousiasme zijn. Je houding en energie bepalen vaak of mensen je vertrouwen en kansen geven. Daarnaast kreeg ik inzicht in hoe verschillende partijen samenwerken om een festival draaiende te houden, en dat fouten maken hoort bij het leerproces.

Bij Dekmantel ontdekte ik dat mijn hart echt ligt bij artiesten en de sociale kant van deze industrie. Daar leerde ik vooral hoe belangrijk communicatie, flexibiliteit en overzicht zijn bij het begeleiden van artiesten en crews. De sector is hectisch, maar door prioriteiten te stellen en kalm te blijven kun je veel bereiken. Tegelijkertijd leerde ik ook om te genieten van het moment en trots te zijn op wat je met je team neerzet.

Wat zou je andere studenten voor tips mee willen geven?

  1. Probeer alles

Het klinkt cliché, maar je weet pas wat je echt leuk vindt door het zelf te doen. Toen ik nog dacht aan mijn eerste stages, was ik er zeker van dat ik de marketingkant op wilde. Maar bij Dekmantel kreeg ik de kans om een beetje mee te kijken met het marketingteam. Op papier leek dat perfect, maar in de praktijk merkte ik dat het echt niet mijn ding was uiteindelijk. Tegelijkertijd ontdekte ik door artist handling juist een kant van de industrie waar ik écht energie van krijg. Dus durf dingen te proberen, zelfs als het niet jouw eerste keus lijkt. Elke ervaring leert je iets en brengt je dichter bij waar je wél thuishoort.

  1. Wees proactief en enthousiast

In deze sector val je niet op door stil te zitten en af te wachten. Als je laat zien dat je gemotiveerd bent en initiatief neemt, dan word je sneller gezien en krijg je meer verantwoordelijkheid. Doordat ik altijd bereid was om een stapje extra te zetten en mijn enthousiasme te laten zien, kreeg ik kansen die ik nooit had verwacht. Enthousiasme werkt aanstekelijk. En vaak zorgt dat ervoor dat mensen je nog een keer terug willen vragen.

  1. Forceer geen netwerk

Veel studenten denken dat je heel actief moet netwerken om ergens te komen. Maar de waardevolste connecties ontstaan vaak vanzelf. Niet omdat je per se iemand nodig hebt, maar omdat je samen plezier hebt in wat je doet en een fijne samenwerking hebt. Ik heb gemerkt dat wanneer je gewoon jezelf bent, lacht, samenwerkt en geniet, mensen je onthouden. Het zijn juist die natuurlijke connecties die ervoor zorgen dat je later teruggevraagd wordt of nieuwe kansen krijgt. Niks mis met netwerken natuurlijk maar zet die druk niet zo hard op jezelf.

  1. Verlies jezelf niet in ambitie

Het is heel makkelijk om steeds te denken: “Ik moet verder, ik moet hoger, ik moet sneller.” Zeker in een sector waarin iedereen ambitieus is en waar veel gebeurt. Maar ik heb geleerd dat je juist moet genieten van waar je nu staat. Elke stap is waardevol en helpt je verder. Als je te veel bezig bent met de toekomst, vergeet je te genieten van de bijzondere momenten die je nu al meemaakt. Dit is iets dat ik nog steeds in moet groeien.

  1. Zorg goed voor jezelf

De evenementenwereld is intens: lange dagen, nachten doorhalen, veel verantwoordelijkheid. Ik heb mensen van dichtbij meegemaakt die hierdoor in een burn- out terechtkwamen. En dat is iets wat je echt wil voorkomen. Je werk is belangrijk, maar nooit belangrijker dan je gezondheid. Leer je grenzen kennen en bewaak ze. Als jij niet goed voor jezelf zorgt, kan je ook niet het beste geven aan je werk of aan anderen.

Wat zijn je plannen voor de rest van je studie of heb je misschien zelfs al plannen voor als je klaar bent met je studie?
Ik volg nu een minor International Music Management, waar ik me richt op artist branding, publishing en touring. Ik weet inmiddels dat mijn hart ligt bij het werken met artiesten, en daar wil ik in de toekomst ook verder in groeien. Tegelijkertijd sta ik nog open voor nieuwe ervaringen, omdat ik geloof dat die mij alleen maar sterker maken voordat ik me volledig op één richting vastleg.

De komende weken doe ik opnieuw ADE-preproductie voor Revolution, waarbij ik samenwerk met festivals zoals DGTL, No Art en Loveland (met meer namen nog te bevestigen). Dus wie weet zie je me binnenkort weer om 04:00 op m’n fiets door Amsterdam. Daarnaast wil ik me meer verdiepen in de clubscene, zodat ik die kant van de industrie óók goed leer kennen naast de festivals.

Ik heb me ook ingeschreven als zzp’er. Ik ga aan de slag met kansen als stagemanager en ga me verder ontwikkelen in artist handling. Hopelijk leiden deze nieuwe ervaringen ertoe dat ik ook nog een bedrijf vind waar ik mijn afstudeerscriptie kan uitvoeren.

In deze branche weet je nooit wat er ineens op je pad komt, dus ik ga stap voor stap en laat het op me afkomen! :)