Van capaciteit naar maatwerk

Van capaciteit naar maatwerk

07/04/2023 - 13:59

Dat inclusie en toegankelijkheid steeds meer aandacht krijgen in de Themed Entertainment industrie is duidelijk. Disney werkte jarenlang met dezelfde basiswaarden, de zogeheten Four Keys (safety, courtesy, show & efficiency) en introduceerde onlangs een nieuwe key: inclusion. Waarom? Er ontstond een toenemende druk van binnenin en van buiten de organisatie op de toch vaak stereotype beeldvorming in alle mediacontent (veel blanke, blonde, hetero prinsen en prinsessen met blauwe ogen), maar ook op het eigen personeelsbeleid (de ‘Disney Look’ was een vereiste voor alle cast members: natuurlijke haarkleuren, geen zichtbare piercings en tattoos). Dit omdat Disney een magische show wil neerzetten. Iedereen is onderdeel van deze show (daarom noemen ze personeel ook cast members) en dus mag het personeel niet opvallen of uit de toon vallen. Alles moet erop gericht zijn dat bezoekers volledig ondergedompeld worden in deze Disney show.
Leisure & Events
  • Uncover

Toegankelijkheid in Themed Entertainment
Het perfecte plaatje dat Disney eerder probeerde te schetsen, is echter verre van een realistische afspiegeling van de samenleving. Dit is duidelijk merkbaar wanneer er gekeken wordt naar een aantal cijfers van The World Bank (2022). Vandaag de dag leven er een miljard mensen (15% van de wereldpopulatie) met een soort beperking. Dat deze eerder verwaarloosde doelgroep niet langer buitengesloten kan worden en dat deze doelgroep de omzet van attractieparken ook aanzienlijk kan vergroten, realiseren zich steeds meer organisaties in de Themed Entertainment branche.

Om de inclusie stap voor stap te verbeteren, worden er tegenwoordig bijvoorbeeld prikkelvrije ruimtes in themaparken ingericht voor gasten met autisme en worden attracties virtueel beschikbaar gemaakt voor gasten die gebonden zijn aan een rolstoel, zoals de virtuele droomvlucht in de Efteling. Ook worden er nieuwe geheel toegankelijke attracties bedacht (speeltuin Nest! in de Efteling) en worden er nieuwe karakters geïntroduceerd met een beperking voor mensen met een beperking (Sesame Place, Philadelphia). In San Antonio, USA is zelfs een themapark te vinden dat speciaal ontworpen is met de behoeften van mensen met een beperking in gedachten, genaamd Morgan’s Wonderland. Maar het onderwerp staat al langer op de agenda. Zo was het Amerikaanse park Dollywood (inderdaad in bezit van de country zangeres Dolly Parton) ruim 5 jaar geleden al innovatief met een ride accessibility center. Een plek waar mensen met een beperking advies krijgen over het optimale bezoek voor hen aan het park.

Inclusie versus capaciteit
Het blijft een eeuwige discussie tussen capaciteit en budget aan de ene kant en inclusiviteit en toegankelijkheid aan de andere kant. Veel parken zijn vooral gericht op capaciteit van attracties om maar zoveel mogelijk mensen, zo efficiënt mogelijk in een attractie te zetten, terwijl er anderzijds een steeds grotere roep ontstaat om ruimte en tijd in te richten voor groepen die extra aandacht nodig hebben, zoals bijvoorbeeld prikkelvrije ruimtes voor mensen met autisme.

(...)

 

Verder lezen? Download hieronder de gehele uitgave van Uncover 2022.

 

Laatste foto gemaakt door Efteling.